شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰

گفت‌وگو با کتابداران طرح «با هم بخوانیم» / ۱۲

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

کتابخانه پیامبر اعظم(ص) بهبهان (1).jpg

حمیده بهمئی، مسئول و کتابدار کتابخانه پیامبراعظم(ص) تشان با اشاره به مشقت‌ها و لذت‌های اجرای طرح «با هم بخوانیم» به همراه فرزند ۶ماهه‌اش، به تشریح روند برگزاری و دستاوردهای اجرای دومین دوره از این طرح در این کتابخانه روستایی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پس از اجرای موفقیت آمیز طرح ملی «با هم بخوانیم» در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ در یکصد کتابخانه عمومی، دومین دور از اجرای این طرحِ ملی ویژه مناطق محروم، با هدف گسترش عدالت در امر آموزش‌ فرهنگی و ترویج سبک‌زندگی ایرانی ـ اسلامی از تابستان سال جاری در ۳۵ کتابخانه عمومی در سراسر کشور اجرا شد.

کتابخانه پیامبراعظم (ص) واقع در شهر تشان ازتوابع شهرستان بهبهان استان خوزستان نیز یکی از کتابخانه‌های عمومی شرکت کننده در دومین دوره از برگزاری طرح ملی «با هم بخوانیم» بوده است. این کتابخانه که در سال ۱۳۸۸ توسط خیران فرهنگی منطقه تشان به نهاد واگذار شده است در زمینی به وسعت۸۰۰ متر مربع، با زیربنای ۲۴۰متر مربع و با داشتن حدود ۹ هزار نسخه کتاب، از ۵۸۰ عضو فعال میزبانی می‌کند.

حمیده بهمئی، مسئول و کتابدار کتابخانه پیامبراعظم(ص) تشان درباره انگیزه‌های خود بری شرکت در این دوره ملی گفت: همواره به فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کودکان علاقه‌مند بودم و از آنجا که بخش اعظمی از اعضای فعال کتابخانه را کودکان و بانوان تشکیل می‌دهند، با احصاء شرایط لازم، در هر دو مرحله این طرح آموزشی شرکت کردم.

وی افزود: بر این اساس درسال ۱۳۹۶به انتخاب اداره کل استان خوزستان جهت گذراندن دوره اول طرح «باهم بخوانیم» راهی تهران شدم و به مدت ۳روز توسط اساتید توانا و آگاه به این طرح، آموزش‌های مربوطه را با کیفیت بسیار خوب دریافت کردم. در دوره اول، بعضی ازجلسات را در طبیعت و به صورت اردوهای فرهنگی برگزارکردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مسئول کتابخانه پیامبراعظم(ص) درباره دومین دور از اجرای این طرح نیز گفت: دردوره دوم با پشتوانه تجربیات کسب شده در دور اول، سعی کردیم مسائل مطرح شده در هر جلسه را به صورت عملی با بچه ها مرور کنیم و به اجرا درآوریم که این روند برای بچه ها بسیار جذاب بود. به طوری که در هر جلسه که با محوریت یکی از کتاب‌های طرح برگزار می‌شد، از اعضا خواستیم توانایی های علمی و هنری خود را در کلاس به نمایش بگذارند و به همین صورت بچه ها با  بخشی از توانایی های خود بیشتر آشنا می شدند و با با تشویق آنها سعی می کردیم زمینه شکوفایی و پیشرفت آنها در این زمینه را ایجاد کنیم تا به خودباوری برسند.

این کتابدار با اشاره به برخی از چالش‌های شخصی خود برای برگزاری این طرح گفت: باتوجه به اینکه در دوره دوم طرح «با هم بخوانیم» در مرخصی زایمان به سر می بردم و همچنین با توجه به علاقه‌ام به برگزاری این طرح، نتوانستم آن را به کتابدار دیگری واگذار کنم و تصمیم گرفتم این طرح را با فرزند۶ماهه ‌ام برگزار کنم. به همین دلیل مجبور بودم که فرزندم را هم سرکلاس بیاورم که گاهی با خنده ها و گریه هایش شور و حال جالبی به کلاس می‌داد. البته مادر یکی از اعضای طرح که به صورت مستمر در کلاس حاضر می شد، همکاری و همراهی خوبی با من داشت و درنگهداری کودکم به من کمک می‌کرد.

حمیده بهمئی همچنین با اشاره به خاطره‌ای از حضور پرشور والدین در کتابخانه برای همراهی اعضای حاضر در این طرح گفت: یکی از خاطرات به یاد ماندنی ما حضور مادربزرگ یکی از داوطلبین بود که بسیار اصرار داشت بقیه نوه هایش را هم دراین طرح شرکت دهیم؛ دریکی از این جلسات از این مادربزرگ دعوت کردیم که از قصه های قدیمی منطقه (متل) برای بچه ها بگوید وی با زبان شیرین محلی شروع به قصه گویی کرد و به قدری مورد استقبال قرار گرفت که تقریبا پای ثابت برگزاری جلسات طرح شد.

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

وی با اشاره به حضور مسئولان در کتابخانه پیامبراعظم (ص) و حمایت آنها از اجرای طرح «با هم بخوانیم» گفت: مدیرکل و امورفرهنگی و روابط عمومی استان، بخشدار، شهردار، اعضای شوراهای شهر، دهیاران روستاهای تابعه، فرماندهی حوزه مقاومت بسیج و سایر نمایندگانی از ادارت فعال در تشان از اجرای این طرح بازدید کردند که خوشبختانه بسیار مورد استقبال  آنها قرار گرفت.

این کتابدار در ادامه به بیان دستاوردهای اجرای دومین دوره از طرح «با هم بخوانیم» پرداخت و گفت: این طرح فرهنگی که شور و نشاط بچه ها به وضوح درآن به چشم می خورد، تاثیرات بسیار زیادی نیز روی کتابدار و داوطلبین و والدین داشت که ازجمله تاثیرات آن روی بچه ها می‌توان به ترویج فرهنگ مطالعه میان بچه‌ها، بالارفتن بارعلمی بچه‌ها، گسترش دایره واژگان، کمک به تقویت ارتباط بین بچه ها و والدین و کتابدار، کمک به کسب مهارت‌های اجتماعی، کسب بینش و دانش و استفاده از تجربیات دیگران، همدلی و همکاری، شوق به انجام کارهای گروهی، آموزش کارگروهی و احترام به نظرجمعی، آموزش ارزش های اخلاقی چون راستگویی، جوانمردی، شهامت و دوری از خودپسندی اشاره کرد.

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

مادربزرگی که با قصه‌های محلی‌اش پای ثابت طرح «با هم بخوانیم» شد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 2 =